hits

Bybrua i Trondheim

Har du vært på Bybrua i Trondheim? 

Om

OM

Stian, 25. år. Bosatt i Trondheim.

Jobbed med å skrive artikler for forskjellige nyhetsbyrå, særlig utenlandske. Sysler litt med en lokalavis som er basert i Indre Fosen og jobber som assistent på sykehjem. 

KONTAKT

Dersom du trenger å komme i kontakt med meg, kan du sende mail: torstad@live.com

Eller du kan ringe: 957 03 797

SOSIALE MEDIER

Du finner meg på de aller fleste sosiale medier. 

Instagram, Snapchat, Twitter @stiantorst. 

Facebook-side, trykk her

Snart kommer det fri bruk på sosiale medier 

I alle fall om jeg får det som jeg vil

I 2013, om jeg ikke tar helt feil, ble det vanlig her til lands med "fri bruk" på ringing og SMS. Fra før av betalte man for hver samtale, da i form av en minuttpris slik det fortsatt er på enkelte fasttelefon-abonnement og på samtaler til utlandet. Nylig ble det også endringer i forhold til samtaler i EU/EØS. Som du kanskje vet, er ikke Norge en del av EU, men har allikevel en forpliktelse til å følge enkelte regler og lover som er fastsatt av EU.

I praksis betyr dette at mobilselskap med tilhørighet i Norge, er nødt til å tilby sine kunder fri bruk i EU/EØS. Siden Norge ikke er en del av den avtalen, gjelder det da fri bruk i EU/EØS. Det vil si at du kan ringe og sende SMS/MMS gratis så lenge du befinner deg i et land som er medlem av EU/EØS. Du kan da ringe til alle EU/EØS-land, i tillegg til at du kan ringe gratis til Norge fra EU/EØS. Den bruken du eventuelt måtte ha på mobildata regnes på samme måte som den gjør hjemme i Norge. 

Gjør som over 1800 andre: Følg meg på Facebook

Kortere og enklere forklart: 

Alt som er inkludert i abonnementet ditt av data, MMS, SMS og minutter kan nå brukes innad i EU/EØS, til samme pris som i Norge. Det er egne priser fra Norge til utlandet (både land i og utenfor EU/EØS), skip, offshore, fly og spesialnummer. (Hentet fra Telenor.no)

Men når det gjelder spesialnummer, er det også her skjedd store endringer det siste året! 

Gratis å ringe enkelte spesialnummer

EU-domstolen har slått fast at næringsdrivende ikke kan henvise kundene sine til kostbare spesialnummer når de skal kontakte kundeservice. Forbrukerombudet er fornøyde med avgjørelsen, som vil komme norske forbrukere til gode. Femsifrede nummer og andre spesialnummer, skal i teorien gjøre det enklere for forbrukerne å ta kontakt med kundeservice hos selskapene de er kunde hos. Men for mange forbrukere har telefonregningen blitt stor etter at de har ringt opp slike numre. Det skriver Forbrukerombudet i en artikkel. 

Med et telefonmarked i stadig endring, hvor det hele tiden er konkurranse og tilspissing fra alle kanter, så MÅ det etterhvert komme en dag at også databruken på mobilen blir tilgjengelig til fritt bruk. WiFi blir tilgjengelig flere og flere steder, så egentlig trenger vi kanskje mindre data mindre nå, enn før. Men, med hyppigere mobilbruk med apper og tjenester som trekker mer og mer mobildata, blir det også nødvendig å ha en solid datapakke i bunn, til tross for at du har WiFi tilgjengelig hjemme, på jobb og kanskje på kjøpesenter, butikker osv. 

Sverige har fri bruk på sosiale medier

I 2016 lanserte Telia i Sverige fri bruk på sosiale medier. Det vakte stor oppsikt og selskapet fikk mye spørsmål på om dette kanskje ikke var lovlig i forbindelse med nettnøytralitet. Årsaken til at dette ble lansert var i forbindelse med en mobbe-kampanje. Dersom kundene skulle få benytte seg av fri bruk på sosiale medier, måtte de love at de ikke skulle mobbe eller trakassere noen.  

I 2017 kom Telenor her i Norge med en tjeneste som heter "Music Freedom", hvor man får fri bruk av Spotify og andre musikk-apper, som blant annet Tidal og Apple Music. Det vil si at du kan streame så mye musikk du vil, uten at du bruker en eneste megabyte av mobildataen du har inkludert. Telia fulgte senere etter med en tilsvarende tjeneste, med samme navn. 

Så, når snøballen først begynner å rulle, så skjer det ting. Det har vi sett hver gang en av mobilselskapene prøver å komme opp med bedre løsninger for kundene sine. Du husker vel hva som skjedde med Data Rollover? Innen et par uker hadde vel så og si alle de norske telefonselskapene Data Rollover inkludert i abonnementene sine. OneCall hadde så mange reklamer om konseptet at de fleste tror de var først ute. Det var imidlertid ICE.net som var først på markedet med rollover på dataen du ikke brukte opp. 

Håper du på fri bruk på sosiale medier i fremtiden?